Modul A: At træde i karakter som leder - konteksten
Dag 1: Kommunikation og samarbejde
Ledergerningen
At tage en lederuddannelse er ikke bare noget, man gør. Det er en invitation til forandring.
Vores forventning er, at når du melder dig, gør du det, fordi du har et ønske om at udvikle og forandre dig som leder – et ønske om at lykkes på en ny måde i forhold til både personaleledelse og ledelse af opgaveløsningen.
På dag et folder vi dine og vores drømme ud og kommer omkring det, vi håber på i fremtiden, som ledere, der vil gøre en forskel.
Vi har en klar ambition om, at det skal gøre en forskel – der faktisk gør en forskel. Når man leder med afsæt i LØFT, leder man også ud fra den ”ikke-vidende” position, og det er faktisk en forskel, der gør en forskel.
Ikke mange ledere positionerer sig i den ikke-vidende position. Det ligger nærmest i jobbeskrivelsen, at man skal have stor viden om det felt, man ønsker at lede. Og nok skal man vide en masse, men hvis man leder ud fra oplevelsen af, at man er den, der ved bedst, misser man muligheden for at skabe plads til medarbejdernes mange kompetencer og ideer.
Skal opgaveløsningen gøre en forskel, er det vigtigt, at man som leder er åben i forhold til både medarbejdernes perspektiver, samarbejdspartnernes viden og borgernes/kundernes ønsker. Derfor skal vi udforske og øve, hvordan man positionerer sig i den ikke-vidende position.
Som introduktion til den løsningsfokuserede tilgang, vil vi efter et kort historisk rids gennemgå det løsningsfokuserede mindset og tilhørende teknikker.
Vi ser på, hvorfor det grundlæggende er en gevinst at bruge LØFT med "et henimod-fokus" fremfor et problemløsende "væk fra-fokus". Vi åbner dørene til LØFT mindsettet i verden og præsenterer jer indledende for teknikkerne som de sprogværktøjer/spørgekategorier, vi kan anvende og skal træne på uddannelsen.
Som vi ved fra Foucault findes magt overalt. En central opmærksomhed i LØFT-ledelse er derfor også, hvordan vi agerer ift. dette.
Vi taler om at ”styre (lede) rammen og slippe indholdet”.
Lederen skal være tydelig med at sætte rammen for arbejdets udførsel og opgavernes håndtering, men uden at styre, hvordan opgaven skal løses. Der skal være spillerum for medarbejdernes egen virkelyst, eksperimenter, nye måde at løse opgaverne på, variationer i forhold til de omstændigheder, der er omkring opgaverne og ikke mindst skal der være plads til borgernes/kundernes egne ideer og forestillinger om, hvad der er brug for.
Vi kommer vi til at starte praksisarbejdet med at træne egenskaben ”listen–select–build”, hvor vi med fokus på den foretrukne fremtid hele tiden lytter til den anden og, ud fra det vi hører, stiller nye, udvalgte spørgsmål.
Første dag bliver således en dag, hvor vi lærer hinanden at kende, er nysgerrige på de opgaveområder, deltagerne repræsenterer, og åbner feltet op, så vi har plads at boltre os på.
Som overskriften på dagen indikerer spiller kommunikation og samarbejde en stor og afgørende rolle og vil derfor være rammen for denne dag.
Muligheder og greb
Ser vi med praksisbriller på dag 1, vil vi blandt andet komme omkring:
- Hvordan man som leder lykkes med at skabe en organisation med højt til loftet og fokus på både fællesskabet og den enkelte samt lykkes med at differentiere sin ledelse, så alle involverede oplever sig set, hørt og anerkendt for sin indsats.
- Hvordan man som leder kan skabe fornemmelsen af sammenhæng, så den enkelte medarbejder forstår sin rolle i organisationen, fornemmer opgavefeltets konturer og får et organisatorisk blik på egen opgaveløsning.
- Hvordan man som leder kan agere ud fra en grundlæggende tro på, at alle gør det, så godt de kan.
- Hvordan man som leder kan være inviterende i forhold til medarbejdernes bidrag, nysgerrig på nye måder at gå til opgaverne på og risikovillig i arbejdet med at optimere organisationens drift og medarbejdernes arbejdsglæde.
Derudover vil vi også denne dag fokusere på dine håb for din egen ledelse - hvad ønsker du, der skal komme ud af det, hvilken fremtid ønsker du for din ledelse - og hvordan ser din ledelse ud i det perspektiv?
Vi kigger med disse spørgsmål in mente på, hvilke ressourcer du bærer med dig, hvordan de kan bringes i spil i din ledelse, men også i de fælles udviklingsprocesser, vi sætter i gang igennem uddannelsen.
Creating Solutions:
Anette Kureer
Telefon: 40 46 16 04
Mail: anette@creatingsolutions.dk
creatingsolutions.dk
Solution Partners:
Sara Vardil Radich
Telefon: 26 14 87 39
Mail: sara@solutionpartners.dk
solutionpartners.dk
Uddannelser:
Leder
Konsulent
Medarbejder samarbejde
Andre tilbud
Mød os online:
Linkedin (Ledelse)
Facebook (Ledelse)
Linkedin (Konsulent)
Facebook (Konsulent)