Modul B: Ledelse i og af fællesskaber - invitation og interaktion
Dag 5: Fokus på opgaven

"Som ledere skal vi kunne stå sikkert uden at stå fast"
Fix-punktet i en sådan åben og løsningsorienteret praksis er netop opgaven. Vi kan ikke vide, hvad andre vil gøre, hvad de vil sige, og hvordan de vil handle, men ved at sørge for, at opgaven altid er i fokus, og ud fra dén være nysgerrig på den andens perspektiver, kan vi bidrage til at holde samarbejdet på sporet.

Herigennem skabes der plads til nye perspektiver og vinkler, der kan være afgørende for at skabe løsninger, der for alvor gør en forskel. Det fordrer ligeledes en organisatorisk villighed til at at udvikle egen praksis fremfor at presse borgere, kunder og samarbejdspartnere ind i traditionelle forløb, der ikke bringer alle kompetencer og idéer i spil.

Noget af det, vi kommer omkring denne dag, tager afsæt i Steve de Shazers helt grundlæggende tilgang, som er bærende for LØFT:

"Hvis det, vi gør, virker - skal vi gøre mere af det". Omvendt: Hvis det ikke virker, skal vi gøre noget andet. I sig selv helt banalt - men er det sådan, vi normalt agerer i samarbejdet? Vi kommer således helt tæt på hverdagens praksis. 

Vi kommer omkring personaleledelse, personaleudvikling, samarbejdet mellem medarbejderne og lederens rolle i forhold til at skabe plads til alle og rum for kreative løsninger. Hvordan skaber du som leder følgeskab? Hvordan sætter du barren højt, samtidig med at du skaber rum for alle?  Vi vil skabe bevidsthed om den forskel, det gør, som sparringspartner enten at zoome ind eller ud i arbejdet. 

Det betyder samtidig, at fokus på opgaven handler om at kunne friholde opgaveløsningen fra de mange forskellige agendaer, der kan være på spil i en organisation - og at det altid (stort set) må være opgaven, der er afgørende for de valg, vi træffer. Et banalt eksempel kunne være, at det ikke er muligt for alle medarbejdere at holde fri samme dag, selvom de hver for sig har gode argumenter. Her må fokus på opgaven betyde, at du som leder ikke er i tvivl om prioriteringen. 

Og endelig handler det om lederens arbejde med egen villighed til selv at slippe behovet for styring og i stedet sætte medarbejderne fri, så de selvledende kan agere og eksperimentere i forhold til opgaveløsningen. Det skaber motivation og virkelyst  og bidrager til en fleksibel, fokuseret og virksom opgaveløsning, hvor borgere og kunder oplever sig set og mødt i samarbejdet. Så hvordan gør man det?

Muligheder og greb

​I den praktiske hverdag opleves det ofte som om, det er efterspørgslen og de umiddelbare behov, der sætter retning for både samarbejde og løsninger. En del af kunsten handler om,  hvordan du som leder kan skabe en agil og forandringsparat organisation, som samtidig er båret af et stærkt fokus på værdier, ambitioner, visioner og mål.

Image

Det stiller både krav til dit eget overblik, din egen indre ro og din evne til tydeligt at kommunikere mål og visioner samt til din evne til at skabe plads til andre tilgange end dem, du lige selv havde tænkt, uden at det ændrer på den grundlæggende tilgang og det, der er aftalt.

Denne dag vil vi fokusere på, hvordan du arbejder med fokus på opgaven og hvilke arenaer, du har at spille på. Alt har betydning, så det er vigtigt også at huske at være nysgerrig på, hvad du som leder gør i de mindre formelle og uforberedte situationer og rum, der opstår spontant i løbet af en dag. Vi kender fx alle de famøse ti minutter på gangen med en medarbejder...hvordan bruger vi LØFT i de korte øjeblikke for at sikre, at medarbejderne føler sig hjulpet? 

  • Hvordan arbejder du som leder med at udvikle den kollektive vision og retning for samarbejdet og opgaveløsningen, og på hvilken måde arbejder du med at sikre, at arbejdet hele tiden er målrettet og udviklende og - ikke mindst - skaber de ønskede resultater?
  • Hvordan træder du i karakter som leder? Ved du rent faktisk, hvorfor du er leder, hvad du ønsker at opnå, og hvordan du kan sætte organisationen op til at udføre det.
  • Hvordan hjælper du medarbejderne til at kunne fastholde et organisatorisk blik på opgaveløsningen, så de samtidig med at holde fokus på opgaven overholder de forskellige retningslinjer, lovgivninger og andre forventninger til deres opgaveløsning, uden at det opleves forhindrende eller forstyrrende ift. at arbejde med borgerens eller kundens håb og mål?

Dag 1

Image
Kommunikation og samarbejde
Se mere

Dag 2

Image
Vision og retning
Se mere

Dag 3

Image

Organisation og opgaveløsning

Se mere

Dag 4

Image
Træningsdag
Se mere

Dag 5

Image

Fokus på opgaven

Se mere

Dag 6

Image
Plads til alle
Se mere

Dag 7

Image

Teamcoaching

Se mere

Dag 8

Image

Sammenhæng og forandring

Se mere

Dag 9

Image

Ledelse kontra styring

Se mere

Dag 10

Image

Fremtiden

Se mere

Creating Solutions:
Anette Kureer

Telefon: 40 46 16 04
Mail: anette@creatingsolutions.dk
creatingsolutions.dk

Solution Partners:
Sara Vardil Radich

Telefon: 26 14 87 39
Mail: sara@solutionpartners.dk
solutionpartners.dk