Modul C: Ledelse og forandring - At give slip
Dag 8: Sammenhæng og forandring

Ledergerningen
At skabe en organisation, der altid er på vej.
De fleste kender følelsen af at få indsigt og dermed være i stand til at regne ud eller pejle sig ind på, hvad der er brug for at gøre - og hvor det er, vi skal hen. Det er det, der udgør grundlaget for lederens arbejde med at skabe vision og retning. Skal det lykkes at få organisationen til at trække i samme retning, må lederen nødvendigvis være tilsvarende nysgerrig på, hvem medarbejderne er, hvad de kan, hvordan deres kompetencer kan komplementere hinanden, og hvordan deres ressourcer på bedste vis kan bringes i spil hver for sig og sammen. Lederen må dermed samtidig være parat til at forlade sin egen vej og kunne aflæse, forstå og være åben overfor andre veje eller perspektiver.

Det fordrer, at lederen ikke bare er leder for egen skyld, men har en tydelig ambition, et faglig engagement og mod til at tænke anderledes, så der hele tiden sker en fleksibel og målrettet justering i forhold til opgaven, ny lovgivning, ændret efterspørgsel eller ny faglig viden. Det betyder også, at der skal være et stærkt fokus på opgaven, så det er opgaven og ikke "plejer", der er styrende for tilrettelæggelse, tilgang og ambition.

Hvis man skal lede en forandringsparat organisation, der er i stand til at modulere efter de vilkår, organisationen lever i og med, er det ligeledes vigtigt, at lederen lytter til medarbejdernes erfaringer og samtidig er parat til at give plads til eksperimenter.

Dette fordrer tætte dialoger mellem leder og medarbejder - og også tilsvarende lærende dialoger mellem medarbejdere på tværs.

Det kræver fokus, prioritering og bevidst facilitering. Derfor skal lederen ligeledes have et stærkt fokus på at skabe en feedbackkultur og løbende afholde medarbejder- og teamsamtaler om, hvor vi er på vej hen, hvilke fornyede forventninger og efterspørgsler, medarbejderne oplever, og hvordan organisationen til stadighed er parat til at justere sig ind efter disse.

"Forandring sker konstant og mellem, at vi ses".

Ud fra et løsningsfokuseret blik arbejder vi med et bevidst fokus på indsatsen samt fokus på at anerkende det, mennesker forsøger at gøre, som afsæt for det engagement og drive, vi ønsker fra medarbejderne. I LØFT ser vi eksperimenter som mulighed for at opnå ny viden. Det betyder, at så længe vi forsøger noget, fejler vi ikke.

Vi vil denne dag se på forskellige løsningsfokuserede greb såsom:

  • Bevidst at være nysgerrig på det, der er blevet bedre.
  • Løsningsfokuseret feedback.
  • Eksperimenter og idéer til at skabe relevante prøvehandlinger imellem, at vi ses.

Muligheder og greb
Når lederen på den måde hele tiden skal have fingeren på pulsen, er der behov for et stærkt fokus på det, som fungerer, samt løbende dialoger både mellem ledelse og medarbejdere.

Lederen kan på den baggrund med stor fordel introducere forskellige greb fra LØFT i sine egne dialoger med medarbejderne og samtidig skabe en lærende kultur, hvor disse elementer finder vej i medarbejdernes egen praksis, så de selv hele tiden har øje for at have en udviklende praksis. Lederen skal hele tiden have fokus på, at det er medarbejderne, der "tegner" organisationen udadtil, så det er dem, der skal shine. "Make your partner look good", som man ville sige i LØFT.

Image

Det betyder samtidig, at lederen skal opbygge en dialogisk kultur, hvor der både er tradition for og rum til at dele udfordringer, idéer og erfaringer med hinanden.

I praksis betyder det, at der hele tiden skal være en refleksion omkring, hvordan man som leder:

  • Kan have øje for behovet for individuel og fælles kompetenceudvikling, samt kreative veje til at skabe det indenfor rammerne af praksis, så udvikling af fagligheden ikke kun betyder kurser og efteruddannelse, men at lederen sørger for at skabe kompetenceudvikling in-house. Dette kan bl.a. ske ved at udnytte medarbejdernes forskellige opgavetyper til at sprede viden og erfaringer i hele medarbejdergruppen.
  • Kan have en ressourcefokuseret tilgang til opgaveløsningen, er risikovillig og skaber rum for mod og kreativitet.
  • Er opmærksom på opgaveflow og serviceniveau og er i dialog med medarbejderne omkring, hvordan virkeligheden folder sig ud i samarbejdet med kunder, borgere og samarbejdspartnere. Er i stand til at løfte nogle af de problemstillinger videre, hvis der er behov for overordnede strategiske greb og forandringer, så medarbejderne ikke udtrættes af uløselige opgaver, der strander pga. eksempelvis manglende organisatorisk sammenhæng.
  • Har et stærkt fokus på at skabe sammenhæng i organisationens liv og arbejde for eksempel ved at tydeliggøre, hvad vi sammen stræber efter, og at sikre, at opgaveløsningen er meningsgivende og ikke uendeligt sisyfosarbejde, der ikke skaber varig forandring.

Bag alt dette gemmer sig en lang række vante ledelsesopgaver og discipliner. Med LØFT bliver det muligt i højere grad at skabe en tydelig sammenhæng, som samtidig er meningsgivende for medarbejderne, og hvor de enkelte tiltag og initiativer både løser det, de skal, og samtidig har betydning for andre dele af og beslutninger omkring opgavevaretagelsen, så medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere oplever sammenhæng og en agilitet, der vækker tillid og virker inviterende ind i den fælles løsning af opgaverne.

Alt dette skal lederen formå at gøre så raffineret, at det ikke opleves som benspænd, utidig indblanding eller stærk styring, men snarere foregår som en indbygget livsnerve i organisationens aktiviteter og løbende forandring.

Dag 1

Image
Kommunikation og samarbejde
Se mere

Dag 2

Image
Vision og retning
Se mere

Dag 3

Image

Organisation og opgaveløsning

Se mere

Dag 4

Image
Træningsdag
Se mere

Dag 5

Image

Fokus på opgaven

Se mere

Dag 6

Image
Plads til alle
Se mere

Dag 7

Image

Teamcoaching

Se mere

Dag 8

Image

Sammenhæng og forandring

Se mere

Dag 9

Image

Ledelse kontra styring

Se mere

Dag 10

Image

Fremtiden

Se mere

Creating Solutions:
Anette Kureer

Telefon: 40 46 16 04
Mail: anette@creatingsolutions.dk
creatingsolutions.dk

Solution Partners:
Sara Vardil Radich

Telefon: 26 14 87 39
Mail: sara@solutionpartners.dk
solutionpartners.dk