Modul A:
At træde i karakter som konsulent - konteksten
Dag 1: Kommunikation og samarbejde
At tage en konsulentuddannelse er ikke bare noget, man gør. Det er en invitation til forandring.
For at finde sig selv og sin vej i konsulentrollen, er man nødt til at kende sit afsæt – det vil sige: Hvad er de væsentligste præmisser, jeg vil bygge min rolle på. Hvad er mine grundtanker om facilitering og hvor i det erkendelsesteoretiske landskab vil jeg placere mig? Den første dag vil vi således bruge lidt tid på at komme rundt om praktisk filosofi, for herigennem at skabe et klart afsæt for arbejdet som konsulent.
På dag et ser vi også på dine håb og drømme og kommer omkring hvor og hvordan vi som konsulenter håber på i fremtiden, at kunne gøre en forskel.
Vi har nemlig en klar ambition om, at konsulentuddannelsen i SKABENDE PROCESSER skal gøre en forskel – der faktisk gør en forskel. Når man faciliterer med afsæt i LØFT, faciliterer man også ud fra den ”ikke-vidende” position, og det er faktisk en forskel, der gør en forskel.
Skal opgaveløsningen gøre en forskel, er det vigtigt, at man som konsulent er åben i forhold til både ledernes og medarbejdernes perspektiver, samarbejdspartnernes viden og borgernes/kundernes ønsker. Derfor skal vi udforske og øve, hvordan man positionerer sig i den ikke-vidende position, ligesom vi kort vil præsentere andre elementer fra det løsningsfokuserede mindset og de tilhørende teknikker. Vi ser blandt andet på, hvorfor det grundlæggende er en gevinst at bruge LØFT med "et henimod-fokus" fremfor et problemløsende "væk fra-fokus".
Som vi ved fra Foucault findes magt overalt. En central opmærksomhed i LØFT-arbejdet er derfor også, hvordan vi agerer ift. dette.
I stedet for at rådgive taler vi i LØFT om at ”styre rammen og slippe indholdet”, for at give plads til alles perspektiver. Derfor skal konsulenten sammen med deltagerne være tydelig med at sætte rammen uden at styre, hvordan opgaven skal løses. Der skal skabes spillerum for medarbejdernes egen virkelyst, eksperimenter, nye måde at løse opgaverne på, variationer i forhold til de omstændigheder, der er omkring opgaverne og ikke mindst skal der være plads til borgernes/kundernes egne ideer og forestillinger om, hvad der er brug for.
Vi kommer vi til at starte praksisarbejdet med at træne egenskaben ”listen–select–build”, hvor vi med fokus på den foretrukne fremtid hele tiden lytter til den anden og, ud fra det vi hører, stiller nye, udvalgte spørgsmål.
Første dag bliver således en dag, hvor vi lærer hinanden at kende, er nysgerrige på de opgaveområder, I på holdet repræsenterer, og åbner feltet op, så vi har plads at boltre os på.
Som overskriften på dagen indikerer spiller kommunikation og samarbejde en stor og afgørende rolle og vil derfor udgøre en del af bagtæppet for denne dag.
Muligheder og greb
Vi vil blandt andet komme omkring:
- Hvordan man som konsulent lykkes med at facilitere opgaver på en måde, så der bliver højt til loftet, så alle involverede oplever sig set, hørt og anerkendt for sin indsats.
- Hvordan man som konsulent kan skabe fornemmelsen af sammenhæng, så medarbejderne kan agere i sine roller i forhold til hinanden samt få en klar fornemmelse for opgaveløsningen.
- Hvordan man som konsulent kan agere ud fra en grundlæggende tro på, at alle gør det, så godt de kan.
- Hvordan man som konsulent kan være inviterende i forhold til deltagernes bidrag og nysgerrig på nye måder at gå til opgaverne på.
Derudover vil vi også denne dag fokusere på dine håb for hvordan du selv ønsker at udvikle dig som konsulent - hvad ønsker du, der skal komme ud af det, hvilken fremtid du ønsker for dit arbejde som konsulent - og hvordan din måde at facilitere på, vil folde sig ud i det perspektiv
Vi kigger med disse spørgsmål in mente på, hvilke ressourcer du bærer med dig, hvordan de kan bringes i spil i dine konkrete opgaver, men også i de fælles udviklingsprocesser, vi sætter i gang igennem uddannelsen.
Creating Solutions:
Anette Kureer
Telefon: 40 46 16 04
Mail: anette@creatingsolutions.dk
creatingsolutions.dk
Solution Partners:
Sara Vardil Radich
Telefon: 26 14 87 39
Mail: sara@solutionpartners.dk
solutionpartners.dk
Uddannelser:
Leder
Konsulent
Medarbejder samarbejde
Andre tilbud
Mød os online:
Linkedin (Ledelse)
Facebook (Ledelse)
Linkedin (Konsulent)
Facebook (Konsulent)