Modul C: Konsulentens arbejde i praksis
Dag 9: Få det til at ske!
Som konsulent arbejder man ofte på hele spektret – altså både at få styr på de generelle vilkår omkring opgaven eksempelvis i forhold til rammerne for det arbejde, man er med til at facilitere og samtidig have godt styr på det mere specifikke så som, hvad er tidshorisonten, hvor ligger ressourcerne, hvad er målet og hvilke elementer kan hjælpe processen på vej i retning af målet.
Hvis vi som konsulenter skal facilitere processen, er vi ligeledes nødt til at skabe konkrete billeder af den foretrukne fremtid – hvor er det arbejdet skal føre deltagerne hen, hvordan ser virkeligheden ud, når de forestiller sig deres ønskede fremtid og hvad vil de se sig selv tænke, sige og gøre anderledes?
Det handler også om perspektivering og prioritering. På en skala fra 1-10 hvor vigtig er den konkrete opgave? Hvad er de enkelte deltagere parate til at bidrage med? Hvad skal eventuelt sættes på pause mens opgaven prioriteres? Hvordan udnytter vi bedst de eksisterende ressourcer og hvordan skaber vi tilpasse forskelle, der gør det muligt for alle deltagere at bidrage?
Når der er styr på disse ting, skal der laves præcise aftaler omkring, hvem der gør hvad. Det er vigtigt for enhver fælles proces, at alle er vidende om indhold, prioriteringer og forløb, for at hver især kan bidrage bedst muligt.
Undervejs i samarbejdet har man som konsulent ansvaret for at facilitere samarbejdet. Samtidig skal man som konsulent også være den, der er nysgerrig på deltagerne og sørger for at bringe det bedste frem i dem, sikre deres motivation og hele tiden understøtter både fokus på fremdrift og sikker implementering. Det betyder at man som konsulent skal arbejde konkret og tydeligt med opsamlinger, bruge tavle og flip-over til at highlighte det, der virker og tydeliggøre den foretrukne fremtid. Og endelig er det vigtigt også at se sig selv som tovholder og opsamler og dermed tydeliggøre aftaler og være den der fx sikre der bliver skrevet referater.
Metoder og greb
For at blive ved med at udvikle og dygtiggøre sig selv i rollen som konsulent, skal man træne, akkurat som en muskel skal holdes ved lige.
"How did you do it?"
Hvad er det, der gør, at du lige præcis lykkes med at skabe følgeskab samtidig med, at du sætter deltagerne fri? Hvad er vigtigt for dig? Hvordan gør du?
Vi deler succeshistorier fra virkeligheden og inspireres af hinandens praksis og talenter:
Hvordan agerer du, når du er på dit bedste og på dit værste og hvad fungerer godt for dig, når du skal interagere og samarbejde?
Hvem bruger du i hverdagen som sparringspartner?
Hvordan søger du både støtte og tilpasse forstyrrelser i arbejdet med at udvikle din måde at facilitere på?
Vi reflekterer over egen udvikling og går i hjerne-fitness! Vi træner det løsningsfokuserede interview på hinanden.
Vi fokuserer på egenskaberne ved det næste lille skridt og hvilken forskel, det gør.
Dermed er dag 9 også et læringsrum for dig som konsulent og med at skabe tryghed til din videre udvikling. Vi ser på, hvilken profil du og andre ser dig som, og hvordan nye ambitioner kan komme til i fremtiden.
Creating Solutions:
Anette Kureer
Telefon: 40 46 16 04
Mail: anette@creatingsolutions.dk
creatingsolutions.dk
Solution Partners:
Sara Vardil Radich
Telefon: 26 14 87 39
Mail: sara@solutionpartners.dk
solutionpartners.dk
Uddannelser:
Leder
Konsulent
Medarbejder samarbejde
Andre tilbud
Mød os online:
Linkedin (Ledelse)
Facebook (Ledelse)
Linkedin (Konsulent)
Facebook (Konsulent)